سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: هفتمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

رضا جواهری – مدیر امور تحقیق و طراحی ، شرکت واگن پارس
داود درگاهی – رئیس اداره محاسبات و تست ، شرکت واگن پارس

چکیده:

در دینامیک خودروهای ریلی، تماس بین چرخ و ریل دارای نقش حائز اهمیتی می باشد. خودروهای ریلی توسط نیروهایی که حاصل تعامل با خطوط آهن میباشد در حین حرکت پایدار گشته و هدایت میگردد. اگرچه راه آهن در ایران بیش از هفتاد سال قدمت دارد ولی تا کنون هیچ اقدامی در جهت اندازه گیری و تحلیل وضعیت دینامیکی و پایداری خودروهای ریلی درخطوط راه آهن کشور صورت نگرفته است.در مقاله حاضر شرح فعالیتهای انجام شده و دستاوردهای یک پروژه بزرگ ملی که با همکاری شرکت واگن پارس ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت روکر با هدف اندازه گیری نیروهای متعامل بین بوژی و خطوط راه آهن ایران انجام پذیرفته معرفی می شود. تست در سه کلاس مختلف از خطوط راه آهن انجام گرفته و کمیت های مربوط به دینامیک حرکتی و پایداری خودرو ریلی با استفاده از تجهیزات مدرن کامپیوتری اندازه گیری و ثبت گردیده است. این پروژه در نوع خود یکی از بزرگترین و پیشرفته تر ین پروژه های تحقیقاتی اجرا شده در راه آهن ایران به شمار می رود.