سال انتشار: ۱۳۶۹

محل انتشار: دومین کنگره ملی خوردگی ایران

تعداد صفحات: ۳۴

نویسنده(ها):

علی مهران شاه حسینی – دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

پرههای توربین بخار نسبت به حفره دار شدن، خوردگی خستگی و گاهی خوردگی تحت تنش حساسیت دارند ولی پره های توربین گازی ، بخوردگی سایشی، خوردگی خستگی و خوردگی داغ صورت گرفته در درجه حرارتهای بالا، حساس می باشند.
خوردگی دارای دو نوع II , I می باشد که در این میان خوردگی داغ I در دمای بالاتری ظاهر گردیده و طبعا مشکلات بیشتری ایجاد می نماید.
جهت مقابله با این نوع خورگی ، پوششهای مقاوم بخوردگی خاصی در صنعت مور استفاده قرار می گیرند.
با توجه به خواص بحرانی لازم برای پره های توربین مانند مقاومت بخزش، مقاومت به خستگی حرارتی، مقاومت به اکسیداسیون و مقاومت در برابر خوردگی داغ، مواد سوپرآلیاژ و کمپوزیت جدیدی جهت ساخت پره ها ابداع گردیده اند که نتایج رضایت بخشی نیز بدست داده اند.