سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

اشرف لاجوردی – کارشناس ارشد موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت و پژوهشگر علوم اجتماعی دانش

چکیده:

امروزه مدیران و سازمان های موفق متکی به مشاوران سطح بالا ، مجرب و دانشمند هستند. توفیق در این حرفه مستلزم کسب مزیت هایی مانند مهارتهای میان فردی، انجام موفق فرایند خاص مشاوره و به طور کلی پرورش مهارتهای مشاوره ای (علمی-تجربیو شخصیتی) است. به علاوه شناخت راهکارهای تبدیل دانش به اقدام عملی در انواع مشاوره از اهمیت زیادی برخوردار است. رشد قابل توجه تقاضا برای خدمات صنعت مشاوره مدیریت ، به بروز برخی چالش های اساسی در این بخش، از جمله روشهای قانونمند انتصاب و ارتقا ، ارزیابی عملکرد مشاوران و … منجر شده است. در این مقاله ضمن بر شمردن انواع مشاوره ، شامل مشاوره دورادور و تنگاتنگ، مشاوره برون سازمانی ودورن سازمانی، مشاوره براساس رفتار مشکل مدار و رفتار راه حل مدار، مشاوره در نقش متخصص و نقش کل نگر ، مشاوره با الگوی علمی انتخاب و الگوی کارنگی و …، نتایجی از تحقیق میدانی در خصوص مهارتهای مورد نیاز مشاوران مدیریت آورده شده است.