سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

سیاوش پهلوان یلی – شرکت توسعه صنایع نیروگاهی ایران – معاونت مهندسی و تحقیقات دانشجوی دکت
علیرضا صبور روح اقدام – استادیار دانشکده فنی – دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

توربینهای گازی با نصب و راه اندازی آسان و سریع و همچنین راندمان بالا ( از دیدگاه سیکل ترکیبی ) جایگاهی خاص در تولید برق کشور ( بویژه برق پیک ) دارند . عمر نسبتاً پایین و قیمت بالای قطعات داغ توربینهای گازی از مواردی است که استفاده از آنها را تحت الشعاع قرار می دهد . در سالهای اخیر با راه اندازی کارگاه باز سازی قطعات داخ پشتوانه ای خوب برای پایداری این توربینها ایجاد شده است . از طرف دیگر با پیدایش مقوله های جدید دیگر نظیر ارزیابی عمر باقیمانده که بر استفاده کامل و بهینه این قطعات قبل از تعویض آنها تاکید دارد، سبب کاهش هزینه های ناشی از قطعات مصرفی می شوند . یک توربین گاز دارای قطعات متنوع و مختلفی می باشد که تعداد زیادی از آنها بعنوان قطعات داغ در توربین بکار می روند . این قطعات از سوپر آلیاژهای بر پایه نیکل یا کبالت بوده که با توجه به شکلهای پیچیده آنها و فرایندهای پیشرفته بکار رفته در ساخت و از طرف دیگر عدم دسترسی آسان به دانش فنی و تکنولوژی آن که در اختیار شرکتهای معدودیمی باشد بسیار گران قیمت هستند .
برای یک توربین بیش از ۳۰۰ قطعه داغ ( محفظه های احتراق، پره های متحرک، پره های ثابت ) وجود دارد که برای یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله یا بیشتر استفاده خواهند شد . در طول این مدت قطعات تحت عملیات متعدد بازرسی و تعمیرات اساسی قرار گرفته و ممکن است تعدادی از آنها برای باز سازی برای بار اول یا چندمین بار ارسال شوند، از طرف دیگر هر دست از این قطعات ًمسلما شرایط کاری متفاوتی را پشت سر گذاشته اند