سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: کنفرانس ملی خرما، چالشها و پتانسیلهای تولید و صادرات خرما در ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

دکتر غلامرضا پیکانی – استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
سهیل رضائی – دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
محمد کاوسی کلاشمی – دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران

چکیده:

امروزه صادرات محصولات کشاورزی در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، بطوریکه سیاست‌گزاران در تدوین برنامه‌های توسعه‌بخش کشاورزی، صادرات محصولات مزیت‌دار را در اولویت قرار می‌دهند. خرما یکی از مهمترین اقلام صادراتی غیرنفتی ایران است که صادرات آن قدمت طولانی دارد. ایران از نظر صادرات خرما همواره در سطح جهان رتبه اول یا دوم را به خود اختصاص داده است. در سال ۱۳۸۴ ایران با صادراتی حدود ۶۸ میلیون دلار از کشورهای عمده صادرکننده جهان به شمار می‌رود. میزان کل ارزش واردات جهان نیز در آن سال، برابر ۲۸۰ میلیون دلار بوده است که در بین کشورهای جهان، هند، فرانسه، مراکش، آلمان و ایتالیا به ترتیب بیشترین مقدار واردات را در این سال به خود اختصاص داده‌اند. هدف از این مطالعه، معرفی مناسبترین بازارهای هدف بالقوه جهت صادرات خرمای ایران است تا از این راه درآمد صادراتی مستمری از محل صادرات این محصول عاید کشور گردد. به این منظور، بازارهای هدف صادراتی با استفاده از روش تاکسونومی عددی در مورد کشورهای واردکننده خرما تعیین شدند. بر اساس نتایج بدست آمده به ترتیب کشورهای مراکش، اردن، مالزی، پاکستان، ایتالیا، افغانستان، آلمان، کانادا، چین و… مناسب‌ترین بازارهای صادراتی هدف خرما هستند.