سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی شش سیگما

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

مریم رضائی – کارشناس ارشد مهندسی صنایع
حبیب کراری – کارشناس ارشد مهندسی صنایع

چکیده:

امروزه در بسیاری از سازمانها، شش سیگما تبدیل به رویکردی جامع جهت حذف انحرافات و کاهش اتلافات فرایندها با استفاده از ابزارها و تکنیکهای قوی آماری گردیده است. همچنین تعداد زیادی از سازمانها نیز فواید بسیاری رااز پیاده سازی این متدولوژی در قالب پروژ ههای شش سیگما در سازمان خود گزارش نموده اند. اما همه آنها علیرغم صرف هزینه و زمان زیاد برای پیاده سازی این متدولوژی از موفقیت یکسانی برخوردار نبوده اند. این نتایج متمایز نشانمی دهد که پیاده سازی شش سیگما فرایندی پیچیده و دقیق می باشد. این مقاله ضمن مرور تاریخچه عوامل کلیدی موفقیت شش سیگما، این عوامل را در شرکت ایرا نخودرو بعنوان بزرگترین شرکت خودروساز ایرانی و پیشرو در زمینهپیاده سازی شش سیگما، معرفی و تجزیه و تحلیل می نماید. در این مسیر از تجربیات شرکتهای موفق در این زمینه، کتب و مقالات تخصصی منتشره در سطح دنیا و تجربیات عملی حاصل از فرایند پیاد هسازی این متدولوژی در شرکت ایران خودرو بهره برداری شده و نهایتاً لیست عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی پروژه های شش سیگما در ایران خودرو بهمراه اولویت هریک، ارائه گردیده است.