سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: دومین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

فریبرز رضایی – مرکز تحقیقات صنایع غذایی ایران (بهروز)

چکیده:

کشور ما علی رغم شرایط اقلیمی مناسب، وجود ذخایر عظیم انواع کانی، انرژی و نیروی کار ارزان و موقعیت ترانزیتی عالی (قرار گرفتن در کنار جاده ابریشم و همجواریبا جمهوری های تازه استقلال یافته و کشورهای حوزه خلیج فارس) هنوز نتوانسته است در بخش صادرات به موقعیت و منزلتی دست یابد که با توامندی هایش بخصوص در صنایع کشاروزی همخوانی داشته باشد.همچنان که در برنامه پنجساله دوم به رقم ۲۷/۵ میلیارد ددلار در آمد ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی، چشم امید بسته شده بود، اما طی سه سال گذشته فقط حدود ۹/۵ میلیارد دلار کالای غیر نفتی روزانه بازارهای جهانی شد و بعید به نظر می رسد که ظرف مدت باقی مانده از برنامه بتوان حدود ۱۸ میلیارد دلار کالا صادر کرد.
بر این باوریم که زمان بازاریابی و عملکردهای سنتی گذشته است و باید روشهای علمی را جایگزین آن کرد. در این راستا هدف از ارایهاین مقاله را می توان به سه بخش تقسیم کرد:
۱- آشنا سازی خوانندگان با شبکه جهانی اینترنت با بیش از ۱۵۰ میلیون نفر مخاطب در سراسر جهان.
۲- ارایه مفاهیم تجارت الکترونیک و بازاریابی در اینترنت
۳- استفاده از این شبکه به منظور گسترش صادرات غیر نفتی در قالب ارایه اطلاعات صنایع غذایی و کشاورزی ایران به صورت متمرکز بر روی اینترنت با نام شبکه اطلاع رسانی تخصصی «ایران فولاد»