سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: همایش بین المللی شهرهای جدید

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

مینا معرفت –

چکیده:

[توضیح: مقالات این کنفرانس فقط به صورت چکیده در مجموعه سیویلیکا نمایش شده است] تنها افراد اندکی پی میبرند که واشنگتن دی سی، پایتخت ایالات متحده، بر طبق همه تعاریف موجود، یک نوشهر و در واقع اولین نوشهر در آمریکا می باشد.واشنگتن شهری است که طراحی ذهنی آن پیشاپیش توسط مهندس جوان فرانسوی و یکی از با استعداد ترین طراحان شهری این کشور، پیر چارلز لنفان، صورت پذیرفت. وی از سوی ژنرال جورج واشنگتن مآمور طراحی محل جدید استقرار دولت ایالات متحده گردید. آنچه که لنفان طراحی کرد نمونه کلاسیک ایده آل ترین و با شکوه ترین طراحی شهری محسوب می شد، ولی آنچنان که انتظار می رفت موفقیت آمیز نبود. بیش از یک قرن، واشنگتن از آنچه که لنفان و رییس جمهور ایالات متحده رویایش را داشتند فاصله زیادی داشت. به طور قطع روند توسعه واشنگتن در نخستین سده پیدایش آن بسیار کند بود و گاهی تلاشهای جسته و گریخته برای تغییر پایتخت صورت می گرفت. در آغاز سده بعد با پیشقدمی تعدادی از شهروندان، سیاستمداران و معماران، رویای بزرگ تجدید حیات واشنگتن به واقعیت پیوست و در کمیسیون مک میلان به طور رسمی به تصویب رسید و تا امروز بعنوان طرح اصلی شهر واشنگتن به قوت خود باقی مانده است. در حالی که برخی افراد که نقش مثبتی در این قضیه ایفا کرده و با اجرا ی طرح آن و تأسیس کمیسیون رسمی ( کمیسیون هنرهای زیبا) به چهره های شناخته شده ای تبدیل گشتند، افراد دیگری وجود داشتند که هر چند سودمند و موثر، اما گمنام باقی ماندند.این مقاله به روایت داستان شهر جدیدی می پردازد که تبدیل به واشنگتن شد. البتهاین تنها حکایتی از اقرمانانا نام آشنا نیست، بلکه به داستانی می ماند که در آن معماران، طلایه داران فرضیه و تحقیقات جدید اجتماعی در طول بخش اعظمی از عمر شهر بودند. روسای جمهور و سیاستمداران، از جمله تئودور روزولت، غالبا با چمشداشت و جهت تامین منافع شخصی به رشد و توسعه شهر واشنگتن علاقمند یودند. ویلیام هاوارد تفت، هربرت هوور، فرانکلین دلنو روزولت و جان اف کندی تاثیر به سزایی بر این شهر گذاشتند. شهر واشنگتن در هر دوره ای حامیلان سیاسی خاصی داشته که غالبا یا بطور پنهانی و پشت پرده و یا در صف مقدم برای تغییر شکل آن تلاش می کرده اند.پروژه های ناتمام به اندازه طرح های تکمیل شده از اهمیت برخوردارند، چرا که نمایانگر نیروهای مستتری هستندکه در پی بزرگ جلوه دادن واشنگتن می باشند. این طرحهای غیر واقع گرایانه جریان سیاسی و فرهنگی شهر واشنگتن را در قرن بیستم تحت الشعاع خود قرار دادند.هرچند حامیان شهر از قدرت برخوردار بودند، در پی ریزی طرحهای بزرگ برای شهر و تصمیم گیری در مورد آینده آن تنها نبودند. واشنگتن شهر شورها، کمیسیون ها و موسسات رقیب بود که هر یک برای به دست آوردن کنترل فرآیند توسعه با دیگری چشم و همچشمی می کرد.امروز بالاخره بعد از مدتها اولین شهر جدید آمریکا، پایتخت ایالات متحده، درحال رسیدن به آن شهرت جهانی است که اجداد آن روزی رویاش را در سر می پروراند. در قن بیست و یکم، واشنگتن به مرکز تجارت جهانی مبدل گردیده است، موقعیتی که می توان به طور نمادین در جدیدترین ساختمانهایش مشاهده کرد اماهمچنانکه موضوعات امنیتی موجب تغییر شکل نمادهای تعیین کننده هویت شهر هستند، قرن جدید چالشهای دیگری برای واشنگتن رقم زده است. حال که آینده ای که اجداد شهر واشنگتن برای آن متصور بودند فرا رسیده زمان آن است تا با نگاهی به آمال و آرزوهای گذشته، نه تنها به ارزیابی نمادهای معماری عمومی که مشخصه های شهر هستند، بلکه به تآمل در جنبه های دنیوی لیکن اختصاصی و حیاتی آن بپردازیم. مینا معرفت، که در حال حاضر سرپرست برنامه شهرهای اسلامی و محقق سابق مرکز جان دبلیو کلاگ در زمینه مطالعات تحقیقاتی برای کتابخانه کنگره می باشد، بعنوان مورخ معماری، طراح شهری، و معماری شناخته شده مشغول فعالیت است. وی دارای مدرک دکترا در رشته تاریخ معماری از داشگاه MIT بوده که پایانا نامه اش موفق به کسب جایزه گشت. او همچنین فارغ التحصیل رشته معماری و طراحی شهری با مدرک فوق لیسانس از مدرسی طراحی دانشگاه هاروارد و همچنین دانشگاه تهران می باشد. او موفق به دریافت بورسیه از سوی موسسه " هدیه ملی برای بشریت"، " شورای تحقیقات علوم اجتماعی"، " انجمن زنان دانشگاهی آمریکا"، و " برنامه مشترک بنیاد آقا جان" و "Harvard – MIT گشته است . او تحقیقات بدیعی برروی معماری اسلامی و رودروریی آن با تمدن غرب انجام داده است. دکتر معرفت نه تنها در دانشگاه جانز هاپکینز، بلکه در دانشگکاه کاتولیک مردسه معماری آمریکا، جایی که وی اقدام به برگزاری طرحی کارگاهی در خصوص بازی بم پس از وقوع زلزله ویرانگر در این شهر کرد تدیس می کند . وی تا بحال در دانشگاه هایی نظریر MIIT، وسلیان، دانشگاه فناوری وین در اتریش، به تدریس هنر، معماری و شهرسازی مشغول بوده و انتشارات متعددی از خود برجای گذاشته است. او در موسسه اسمتسونین به عنوان مروخ ارشد معماری خدمت کرده و پیش از آن محقق در زمینه هنرهای تجسمی در " مرکز مطالعات پیشرفته" واسته به گالری ملی هنر بوده است. دکتر معرفت بعدها به عنوان مدرس معماری در بنیاد فرهنگی آقا خان در ژنو سوییس مشغول به کار شد. معرفت مدیر شرکت " مطالعاتطراحی"، موسسه ای کوچک واقعع در واشنگتن می باشد که نتوسط زنان اداره شده و به ترکیبت هنر، مماری و طراحی شهری می پردازد. پروژه های اخیر او شامل تجدید و بازازی تجهیزات خیابانهای شهری، ترکیب میاراث فرهنگی ب بازسازی بم، تهران، اصفهن، نیوارک جدید و واشنگتن میشود. مراجعنین او شامل گروه باوند، و فیوزی و شرکا در تهران، همچنین گروه استابین در بوستو، شهر نیوارک، کمسسیون هنری DC و اتاق بازرگانیDC می گردد.او همچنین مشاور در زمینه ترکیب موضوعات امنیتی با ملاحظات زیبایی شناختی و بهبود مناظر شهری با بهره مندی از تحقیقات گسترده اش در زمینه تاریخ شهر سازی واشنگتن بود.دکتر معرفت به عنوان بخشی از وظیفه خود برای ارتقاء کیفیت تحصیلات عمومی در زمینه معماری، اقدام بر برپایی کنفرانس ها، همایشها و سلسله سخنرانیهای متعددی نموده و موجبات گردهم آوردن موسسات و سازمانهای گوناگون برای همکاری در خصوص برنامه های متنوع عمومی را فارهم آورده است. او در سمت سرپرستی " زنان در شبک موزه ها"، از مسئولین زبده حرفه موزه داری برای شرکت در سمیناهای غیر رسمی ماهانه در موزه ملی تاریخ امریکا دعوت بعمل آورده است. بیاری از برنامه هایی که او در آنها پیشقدم شده، به ویژه با هدف بالا بردن سطح آگاهی عموم در خصوص فرهنگ و معماری اسلامی بوده که از جمله می توان به کنفرانس تهران در کتابخانه کنگره در ماه می سال ۲۰۰۴ اشاره کرد.