سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: نهمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

الهام فاتحی فر – رئیس اداره کارآموزی، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
مهدی آگاه – کارشناس دفتر مرکزی ارتباط با صنعت سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران

چکیده:

انگیزه فرآیندی طولانی از میل و خواست درونی، تجربه و نوآوری است که همه ابعاد زن دگی را در بر می گیرد و تحول عمیق و بنیادی در بینش، دانش، مهارتها، اخلاقیات ومناسبات میان مردم پدید می آورد .
رسالت اصلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هر کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد بوده و این رسالت با توسعه سریع و روزافزون دانش بشری در زمینه های علوم و تکنولوژی هر لحظه با اهمیت تر جلوه می نماید، ایجاد بستر مناسبی جهت پرورش افرادی با چنین بینشی نیز به عهده مراکز آموزش عالی می باشد . از آنجا که کارآموزی از جمله موارد مهم در جهت بالا بردن بهره وری آموزش در دانشگاه و آشنایی دانشجو با علوم و فناوریهای بکار رفته در صنعت و گامی در جهت درک و تطبیق علوم آموزشی و واقعیتهای صنعتی و علمی موجود می باشد باید از روی انگیزه انجام پذیرد تا بتواند دانشجو را در یک مقطع زمانی بدون تقبل مسئولیت در متن تلاشها و موفقیتها و ناکامیهای محیط کار قرار داده، بر نیروی کار او بیفزاید و کمیت و کیفیت کارش را افزایش دهد . در این مقاله سعی شده است علاوه بر بررسی علل کم توجهی صنعت و دانشگاه به مسئله کارآموزی به ارائه راه حل و پیشنهاد در این مورد پرداخته شود . امید است با توجه هر چه بیشتر مسئولین، نارساییها و مشکلات سیستم فعلی کارآموزی رفع شده و گامهایی جهت اصلاح مکانیزم موجود به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده کارآموزی برداشته شود .