سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سیدحمید خداداد حسینی – عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس – رئیس مرکز مطالعات مدیریت و بهروری ای
روح الله سهرابی – دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبائی – کارشناس س

چکیده:

شکی نیست که امروزه فناوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح می باشد . در مناطق مختلف جهان، روشهای گوناگونی در راستای تسهیل انتقال و مبادله فناوری در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی بکار می رود . ایجاد فن بازار به عنوان مرکز و مرجع مبادلات فناوری یکی از سازوکارهای پیشرفته و نوپا در جهت هدف فوق الذکر محسوب می شود . در ایران مبادلات و انتقال فناوری از نظام و ساختار منسجم و هدفمندی برخوردار نیست و این مساله باعث بروز مشکلات بسیاری برای عرضه کنندگان فناوری ( شامل نخبگان،دانشگاه ها،مراکز تحقیق و توسعه و …) و متقاضیان فناوری ( مانند دولت، صنایع مختلف به ویژه صنایع کوچک و متوسط، سرمایه گذاران و … ) شده است . در مقاله حاضر پس ازبررسی بحث مبادلات فناوری، به معرفی اجمالی برخی از فن بازارها در اروپا و آسیا پرداخته شده است . در ادامه با استفاده از نتایج حاصل از مصاحبه و نظرسنجی از بین کارشناسان فن بازار و حیطه های مرتبط و آشنا با آن ( مانند حقوق فناوری، ارزیابی و بازاریابی فناوری، زمینه های تخصصی فناوری، صندوق های حمایتهای مالی و غیره ) در ایران مهمترین مشکلات مبادلات تکنولوژی و همچنین زیرساختهای لازم جهت راه اندازی فن بازار در سطح ملی و محلی در ایران مشخص می شوند . پر واضح است که دقت در تجربیات سایر کشورها و توجه به پیش نیازها وزیرساختهای اولیه، مسئولین مربوطه را در برنامه ریزی هرچه بهتر و جامع تر رهنمون خواهد شد