سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: دهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

فرشته سارانی – دانشجوی کارشناسی رشته ترافیک دانشگاه علوم انتظامی تهران
اعظم السادات شهابی – دانشجوی کارشناسی رشته ترافیک دانشگاه علوم انتظامی
زلیخا جعفری – دانشجوی کارشناسی رشته ترافیک دانشگاه علوم انتظامی

چکیده:

چنانچه صحبت از مبلمان راه می شود‚ ممکن است فکر ما تنها متمرکز پیاده رو ها و یا حداکثر ایستگاه های اتو بوس شود ‚در صورتی که مبلمان راه شامل قسمت های مختلف و متنوعی می باشد که وجود هر کدام از این می تواند تا ثیر بسزایی در اقتصاد منطقه وموقعیت استراتژیکی منطقه و سهولت رفت و آمد مردم در محدوده مورد نظر داشته باشد. به این ترتیب .یکی از نیازهای شهری داشتن مبلمان و اثاثیه شهری متناسب با سیمای شهری می باشد.طرح مناسب اجزای راه باعث کاهش مشکلات ترافیکی و یا حداقل کاهش شدت این مشکلات خواهد بود. به کار گیری مبلمان شهری در جواربناهای تاریخی احتیاج به طراحی متناسب‚کاربردی و نوین دارد که ضمن مخدوش نکردن بنای تاریخی بتواند پاسخگوی نیازهای شهری مردم نیز باشد. در این مقاله ضمن ارائه انواع قسمت های مبلمان راه محدودیت های محیطی یا فیزیکی و حتی اقتصادی ‚مقادیر مطلوب و همچنین مقادیر حداقل هر کدام از این اجزا بیان شده است. چنانچه مشاهده می شود ‚خیابانهای شهری به عنوان وسیله ای برای عبور و مرور وسایل نقلیه و عابرین پیاده به نقاط مختلف شهر و وسیله ای برای عبور تاسیسات مختلف شهری از جمله سیم کشی برق و تلفن و لوله کشی های آب و فاضلاب و گاز و …. میباشد و باید عرض حریم راه و میزان حداقل و میزان مطلوب ان را محاسبه و با توجه به نیاز های آینده بهترین حالت آن را تعیین کرد.البته پارامترهای مختلفی از جمله آب و هوا ‚سرعت میزان تراکم پیاده ها و سواره ها و خصوصیات رانندگان و همچنین نحوه اختلاط وسایل نقلیه و غیره که عوامل محیطی نام دارد‚مو ثر خواهند بود.به این امید که جاده هامان هر چه امن تر و شهر هامان هر چه زیباتر و ایران مان هر چه سرافرازترباشد.