سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش ملی ایمنی در بنادر

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

حسین چراغی – کارشناس مسئول عملیات کانتینری بندر شهید رجایی

چکیده:

در محیط صنعتی – خدماتی به توسعه و رشد ماشین آلات غالبا افراد و کارکنان در معرض خطرات گوناگون قرار دارند با پیشرفت فن آوری و افزایش کاربرد ماشین آلات جهت تولید خدمات در بنادر نیز مخاطرات و احتمال بروز حوادث در این گونه محیط ها فزونی می گیرد.
ایمنی کانتینر در صنعت حمل و نقل و عملیات کانتینری به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته می شود که با به کارگرفتن آنها می توان نیروی انسانی و سرمایه را در برابر خطرات گوناگون در محیط های بندری به گونه ایموثر و کارا نگهداری کرد و به این وسیله یک محیط کار بی خطر و سالم برای افزایش کارایی و بهره وری منابع به وجود آورد.
پژوهش حاضر با هدف ایمن سازی عملیات کانتینری با رویکرد کاهش هزینه، زمان و حوادث کانتینری در بنادر می باشد.
این پژوهش یک بررسی مطالعاتی است برای دستیابی به یافته های پژوهش با استفاده از مطالعه قوانین ومقررات بین المللی به بررسی و تفسیر روش های استاندارد تخلیه و بارگیری در بنادر پرداخته و اثرات آن بر استاندارد سازی و ایمنی عملیات کانتینری را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
طبق بررسی های به عمل آمده انتظار می رود سهم آسیا از صادرات کالای کانتیری شده از ۵۵ درصد کل جهان در سال ۲۰۰۲ به ۶۴ درصد در سال ۲۰۱۵ برسد و سهم واردات کالای کانتینری از ۴۶ درصد به ۵۶ درصد افزایش یابد. امروزه ایمنی عملیات کانتینری از فاکتورهای بسیار مهم در جذب و بازاریابی کانتینر در بنادر می باشد. بدیهی است دستیابی به شرایط ایمن کانتینر مستلزم استقرار و اجرا قوانین و مقررات بین المللی ، استانداردسازی تجهیزات، آموزش استانداردها و درک تمام جنبه های آن در نزد منابع انسانی می باشد.