سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

علی مظفری – استادیار دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
جواد اعرابی – دانشجوی کارشناسی ارشد، شرکت هواپیماسازی ایران، دفتر طراحی هواگرد
محسن محمدی – کارشناس ارشد سازه، شرکت هواپیماسازی ایران، دفتر طراحی هواگرد
علی مشهدی – کارشناس تست سازه، شرکت هواپیماسازی ایران، دفتر طراحی هواگرد

چکیده:

در این مقاله جهت تبدیل پایه غیر باربر هواپیمای گشت دریایی به فیرینگ باربر، ابتدا تست استحکام الیاف فیرینگ پایه انجام شد. پس از آنالیز فیرینگ پایه با داده های تست، مشخص شد فیرینگ پایه جوابگوی بارگذاری جدید نمی باشد، لذا دو طرح جدید برای فیرینگ به صورت فیرینگ هانیکومی و فیرینگ لمینیتی تقویت شده بر اساس نتایج تست و آنالیز اجزای محدود در نرم افزار نسترن ارائه شده است. در این مقاله اطلاعات فیرینگ پایه هواپیمای گشت دریایی در مورد شکل، وزن، جنس، … به کار رفته، بارگذاری و تست های صورت گرفته در مورد فیرینگ آمده است و به الزامات جدید طرح، شامل در نظرگیری وزن جدید، پسای جدید و… پرداخته شده است. در این مقاله مشخصات طرح های فیرنگ لمینیتی تقویت شده و هانیکومی ارائه شده و لایه بندی جدید و تغییرات در سازه فیرینگ و نتایج آنالیز و حاشیه اطمینان آنها مقایسه شده است. طراحی و آنالیز طرح ها طبق قوانین هوایی Part25 انجام شده است، زیرا هواپیمای گشت دریایی در دسته هواپیماهای غیر نظامی طراحی می شود.