سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: اولین کنفرانس معادن روباز ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مجید سبزعلیان – سرپرست طراحی معدن مس سرچشمه

چکیده:

در طراحی هر روش خاص در عملیات معدنکاری روباز یکی ازاهداف اصلی کاهش سرمایه گذاری و هزینه های عملیاتی، و نیز افزایش کارایی، اعتبار و قابلیت انعطاف سیستم می باشد. به طور تجربیامکان کاهش هزینه های عملیاتی در استخراج یک معدن روباز با سیستم باربری کامیون، برای کامیون ۵۲% ، راهسازی ۱۱% و سایر عوامل ۳۷% محاسبه گردیده است. بنابراین بیشتر امکان برای کاهش هزینه در قسمت باربری نمایان می شود. یک مقایسه سریع بدون در نظر گرفتن جزئیات بین تعداد کامیون مورد نیاز در طرح گسترش، بدون وجود نوار نقاله و با وجود آن صورت می گیرد وفرض می شود مسافتی که کامیونها باید طی کنند در صورت نصب سنگ شکن و نقاله داخل معدن به حدود ۱/۳ کاهش یابد. در نتیجه تعدادکامیون مورد نیاز تقریبا به همان نسبت کاهش می یابد و این امر سرمایه گذاری مورد نیاز برای نصب سنگ شکن داخل معدن و حمل مواد با نوار نقاله را بیشتر توجیه می نماید. در پروژهتجهیز معدن مس سرچشمه برای خردایش سولفور به دو دستگاه سنگ شکن نیمه متحرک با ظرفیت ۲۵۰۰ یا ۱۷۰۰ تن بر ساعت (بسته به ساعت کار در شبانه روز) برای خردایش سولفور نیاز خواهد بود. برای حمل باطله نیز قطعات باید از نوار نقاله و احتمالا از سنگ شکن استفاده شود. امکانات متفاوتی برای حمل باطله با نوار نقاله وجود خواهد داشت، محل و چگونگی نصب نقاله برای این منظور نیز به طور سریع مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه لازم باشد که عملیات خردایش روی باطله نیز صورت پذیرد، در آن صورت به یک دستگاه سنگ شکن با ظرفیت ۲۰۰۰ یا ۱۴۰۰ تن در ساعت نیاز میباشد.