سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: دومین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

اکبر صفری – (کارشناس ارشد روانشاسی شخصیت ) وزارت نیرو – معاونت امور انرژی – دفتر بهینه سازی مصرف انرژی

چکیده:

بازاریابی اجتماعی یعنی کاربرد مفاهیم و ابزارهای دنیای تجارت برای تاثیرگذاری بر روی نگرشها و رفتار مخاطبین به عبارت دیگر بازاریابی اجتماعی را می توان مدیرت تغییر رفتار اجتماعی دانست .همه ما با بازاریابی که پس از مرحله تولید آغاز می گردد آشنا هستیم یک محصول پس ازتولید وارد مرحله تبلیغات و توزیع کالا در بازار می گردد . مسئله توزیع کالا و تبلیغات به قدری مهم است که امروزه شاهد فعالیت مختلف سازمانهای هستیم که فقط در امر بازاریابی , توزیع وفروش کالا فعالیت می کنند .در طبقه بندی کالا با چهار نوع کالا مواجه هستیم :- کالاهای با ابعاد و خاصیت قابل مشاهده و فیزیکی- کالاهای با خصوصیات مکانی- کالاهای انسانی (رقابت های شغلی و حرفه ای)- کالاهای با خصوصیلت انتزاعی (به شکل عقیده و نگرش) در بازاریابی اجتماعی ما با توزیع و فروش یک عقیده , نگرش , یا مفهوم سرکار داریم (کالای با خصوصیات انتزاعی) این شیوه بازاریابی نیز دقیقا از فرآیند عمومی بازاریابی یک کالاپیروی می کند . هدف گذاری , تدوین تاکتیک ها , تدوین شیوه برقراری ارتباط , اجرا و پیاده سازی و در نهایت ارزیابی و سنجش می باشد .بازاریابی اجتماعی می تواند از طریق جانمائی (فروش) یک مفهوم (برچسبمصرف انرژی),در ایجاد پاسخ شناختی مخاطبین موثر باشد ور در کنار اقدامات فنی , فرهنگ صحیح مصرف انرژی را در افکار عمومی در هنگام خرید یک کالا درنظر داشته باشد . لیکن این جانمائی مستلزم , ایجادسیستم , بازاریابی است .این مقاله تاکید بر , استفاده از تکنیک بازاریابی اجتماعی جهت جانمائی مفهوم برچسبانرژی دارد . و سعی دارد فرآیند بازاریابی اجتماعی را توضیح دهد .