سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: پنجمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

کیوان پازوکی – کارشناس ارشد وعضو هیات علمی موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرا

چکیده:

بازار صنعت کشتی سازی دستخوش عرضه و تقاضا می باشد. از انجایی که این صنعت برخلاف صنعت خودروسازی بصورت سری سازی نبوده و مشروط به دریافت سفارش می باشد. کند وکاوی عمیق در عوامل موثر بر عرضه و تقاضا می تواند به سهم بیشتر سازندگان در بازار منتهی شود. عوامل تاثیر گذار بر تقاضا را می توان به دو دسته عمده طویل المدت و کوتاه مدت تقسیم نمود. از موارد عمده میتوان به جایگزینی ناوگان فرسوده، ناوگان بیشتر برای تامین رشد اقتصادی جهانی و تغییرات در خطوط تجارت دریایی اشاره نمود. با نگرشی دقیق به عواملی مانند کالای جدید، خط کشتیرانی جدید و یاحتی تجهیزات بندری برخورد می کنیم که این موارد می توانند در جای خود تاثیر گذار بوده و یا حداقل نقشی در تعیین خطوط جدید کشتیرانی داشته باشند. حال اگر به این موارد، عوامل تاثر گذار کوتاه مدتی مانند نرخ کرایه حمل، شرایط مالی برای عقد قرارداد و نفوذهای سیاسی را اضافه نماییم، دیدگاهی وسیعتر نسبت به بازار تقاضا خواهیم داشت. از آنجایی که نگرش تک بعدی انسان را به سر منزل مقصود نمی رساند، رسیدگی به عوامل تقاضا در بازار کشتی سازی نیز نمی تواند به تنهایی باعث افزایش سهم در بازار این صنعت می باشد. بنابراین برای ارزیابی هر چه بهتر بازار کشتی سازی باید عوامل موثر بر عرضه را نیز در نظر گرفت. از جمله این موارد می توان به ظرفیت کارخانه های کشتی سازی، قابلیت آنها برای ساخت و آماده بودن تجهیزات اشاره نمود. بدیهی است علاوه بر عوامل مذکور، مواردی همچون زمان تحویل، قیمت تمام شده ، تسهیلات مالی، کیفیت و در بعضی موارد مکان ساخت نیز در ارتقا سهم بازار سازندگان موثر می باشد. نگارنده در این مقاله سعی در ارائه نقش این عوامل در تعیین روند و پیش بینی بازار این صنعت داشته و همچنین مروری بر روند تحولات موفقیت آمیز کشتی سازی در کشور چین و کره جنوبی در دهه گذشته خواهد نمود.