سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی غذای فراسودمند (عملگر)

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

جمال خسروی – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع صب
سعید مختارزاده – دانشجوی کارشناسی ژنتیک و اصلاح دام دانشگاه کشاورزی و منابع صبیعی رامی
ویدا ارشادی – دانش آموخته ماشینهای کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

در این مقاله سعی شده وضعیت و پتانسیل بازار غذای عملگر در اروپا بررسی شود. بازار جهانی غذای عملگر تقریباً بیش از ۳۳ بیلیون دلار پی شبینی می شود، که سهم اروپا از این بازار حدود ۲ بیلیون دلار یعنی ۱% بازار غذای اروپا است. محصولات لبنی عملگر با ۱/۳۵بیلیون دلار فروش در سال ۲۰۰۰ قسمت مهمی از بازار این محصولات را در اروپا به خود اختصاص داد هاند. شرکتهای بین المللی صنایع غذایی از رشد بازار غذای عملگر سود زیادی بدست آوردند و تعداد محدودی شرکتهای کوچک و متوسط در این بازار در حال فعالیت هستند. برای موفقیت بلند مدت غذای عملگر آزمایش ها و بررسی های ویژه ای در زمینه مواد مغذی، بهبود تولیدات و بازاریابی مورد نیاز است.در نتیجه عوامل ناتوانی یا ضعف این تولیدات مشخص م یشود. فاکتورهایی چون طعم غذا،راحتی مصرف و تنوع محصولات نقش اساسی در موفقیت کلی بازاریابی غذا عملگر دارند.