سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: هفتمین کنفرانس نیروگاه های برق
تعداد صفحات: ۸
نویسنده(ها):
حمیدرضا مقصودی – کارشناس مسئول مکانیک والو
اکبر یدی – کارشناس مسئول مکانیک کارگاه
خلیل محمدی – معاونت تعمیرات

چکیده:
در نیروگاههای بخار ضروری است که بتوان مسیر بخار ورودی به توربین را از طریق یک مسیر BY PASS به سمت بویلر هدایت نمود برای این منظور از یک والو در مسیر بخار ورودی به توربین تحت عنوان HP BY PASS VALVE استفاده می شود و به بدلیل بالا بودن فشار و دمای کاری ، ساختار و جنس این والو دارای پیچیدگی های خاصی می باشد. با توجه به معیوب شدن سطوحآببندی والوهای بای پس توربین فشار قوی نیروگاه حرارتی شازند نیاز مبرم به خرید این والوها برای تداوم تولید برق احساس گردید .از طرفی بدلیل تحریم ها و بالا بودن هزینه خرید امکان تهیه این والوها همواره با مشکلاتی همراه بوده است.لذا عملیات احیاء و بازسازی STEM این والو ها که دارای تکنولوژی بالای ساخت می باشد ، در دستور کار قرار گرفت. و مقرر شد پژوهشی مستند در خصوص قابلیت و ریسک پذیری بازسازی در وحله نخست و در مرحله بعد تعیین رویه بازسازی انجام گیرد.بر همین اساس مشخصاتاولیه و نقشه قطعه جهت انجام بررسی های اولیه تهیه گردید و در نهایت ۴ عدد استم بازسازی و یک عدد در واحد شماره ۲ نصب و۳عدد تحویل انبار گردید. در این پروژه با انجام تست های مخرب روی یک نمونه استم مستعمل خواص مورد نیاز با توجه به شرایطکاری قطعه مورد مطالعه قرار گرفت و مشخصات به دست آمده از نمونه بیانگر یک جنس سخت و ترد و نسبتا پر کربن می باشد کهاستحکام کششی بالایی دارد. لذا با استناد به نتایج آزمایشات انجام شده و بررسی های صورت گرفته پروسه بازسازی این والو مشخصو تداوم تولید برق محقق گردید.