سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

محمدرضا داوری – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات – تجارت الکترونیک / دانش
فرشاد اکبری – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات – تجارت الکترونیک / دانش
محمدرحیم اسفیدانی – دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی / دانشگاه تهران

چکیده:

در طی چند سال اخیر مفهوم جدیدی در اقتصاد جهانی پا به عرصه ظهور گذاشته است که به نظر م یرسد در همین عمر کوتاه خود طلایه دار نگرشی نو به مفهوم داد و ستد بوده و بسیاری از موضوعات تجارت و مقوله های وابسته به آن را در معرض تغییرات بنیادین قرار داده است و این مفهوم چیزی نیست جز تجارت سیار. یکی از اصلی ترین زیربناها برای اجرای تجارت سیار بخش بانکداری آن می باشد. اگرچه در سالهای پیشتر، تجارت الکترونیک و به تبع آن بانکداری الکترونیک موج وسیعی در دنیای تجارت ایجادکرده بود اما به دلیل مزایای ویژه تجارت سیار از جمله عدم محدودیت مکانی، حداقل امکانات و ضریب نفوذ نسبتا بالای تلفن موبایل، امروزه بانکداری سیار با اقبال زیادی مواجه شده است. در این مقاله سعی شده است با ارایه مفاهیم بنیادین بانکداری سیار و شناسایی ملزومات و مزایای آنها و همچنین جستجو و بررسی وضعیت بانکها و موسسات مالی کشور در ارایه اینگونه سرویسها، با بهر هگیری از مدل علمی پذیرش فناوری(TAM)به بررسی موانعموجود بر سر راه گسترش و پذیرش آن از نقطه نظر کاربردی در کشور پرداخته و با ارایه راه حلهایی در قالب چندین استراتژی به حذف این موانع در کشور کمک شود.