مقاله بررسي تجربي اثر تغييرات نسبت هواي اضافي براي دستيابي به عملکرد بهينه در موتور اشتعال-جرقه اي با سوخت هايتن که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۸ در تحقيقات موتور از صفحه ۲۹ تا ۳۵ منتشر شده است.
نام: بررسي تجربي اثر تغييرات نسبت هواي اضافي براي دستيابي به عملکرد بهينه در موتور اشتعال-جرقه اي با سوخت هايتن
این مقاله دارای ۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله هايتن
مقاله هيدروژن
مقاله گاز طبيعي فشرده
مقاله آلاينده ها
مقاله مصرف سوخت
مقاله فشار موثر متوسط داخلي (انديکاتوري)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: امي فتح اله
جناب آقای / سرکار خانم: مشيري آزاد
جناب آقای / سرکار خانم: شفيعي ثابت احمد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اين پژوهش با هدف مقايسه عملکرد گاز طبيعي فشرده و ترکيب اين گاز با هيدروژن (هايتن) در موتور احتراق داخلي اشتعال جرقه اي انجام شده است. در اين تحقيق سه نوع سوخت مختلف شامل گاز طبيعي فشرده خالص، هايتن با %۱۵ هيدروژن و هايتن با %۳۰ هيدروژن استفاده شده است. آزمون ها در دو حالت بار کامل و بار جزيي انجام شد. آزمون بار کامل در سرعت هاي مختلف موتور و آزمون بار جزيي تنها در سرعت هاي ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ دور در دقيقه و از ۲ بار تا تمام بار با گام ۱ انجام شد. در هر آزمون زمان بندي جرقه با توجه به بيشترين فشار متوسط موثر انديکاتوري تعيين شده است. نتايج به دست آمده نشان مي دهند که با افزايش ميزان هيدروژن در هايتن، بازده تنفسي، توان و گشتاور موتور کاهش مي يابد و وجود هيدروژن در مخلوط، باعث کاهش آلاينده هاي منوکسيدکربن و هيدروکربن هاي نسوخته مي شود، ولي ميزان اکسيدهاي نيتروژن افزايش مي يابد.