مقاله بررسي تزيينات و كتيبه هاي قرآني دو مجموعه گوهرشاد هرات و مشهد که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار – تابستان ۱۳۸۹ در مطالعات هنر اسلامي از صفحه ۷۳ تا ۹۸ منتشر شده است.
نام: بررسي تزيينات و كتيبه هاي قرآني دو مجموعه گوهرشاد هرات و مشهد
این مقاله دارای ۲۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تزيينات معماري
مقاله كتيبه هاي قرآني
مقاله مجموعه گوهرشاد
مقاله مشهد
مقاله هرات

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شايسته فر مهناز

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مسجد يكي از مهم ترين عناصر معماري دين اسلام محسوب مي شود و مسلمانان صدر اسلام از آن نه تنها به عنوان مكان عبادت، بلكه از آن به عنوان مهم ترين مركز تجمع و حل و فصل مسايل جامعه نيز استفاده مي كردند. مسجد به مرور زمان به محلي براي تجلي محتوا و روح اسلام بدل شد، چرا كه هنرمندان مي توانستند با هنرهايي چون خوشنويسي، نقاشي، كاشي كاري و غيره به تزيين آن بپردازند.
از ديگر سو، قرآن كريم به عنوان منبع الهام بخش هنرمندان بوده و آيات قرآني بهترين آموزه ي اخلاقي و اسلامي به شمار مي آيند كه مي تواند در مسجد براي متذكر كردن مردم مورد استفاده قرار گيرند. لذا آيات قرآني و تزييناتي چون اسليمي هاي گياهي و نقوش هندسي با هم در آميختند و زيباترين و تفكر برانگيزترين آثار هنري را در مساجدي چون گوهرشاد مشهد و مصلي گوهرشاد هرات به نمايش گذاشتند.
بررسي دو مسجد گوهرشاد در هرات و مشهد، نشان مي دهد كه مسجد گوهرشاد مشهد از كاشي هاي معرق، معقلي و آجر به طور همزمان استفاده شده و رنگ آبي لاجوردي بيشترين كاربرد را داشته است. خط ثلث و نستعليق به تزيينات مسجد شكل متفاوتي را بخشيده است. در مجموعه گوهرشاد هرات خط كوفي، نستعليق و معقلي بيشترين كاربرد را داشته است و سوراي فتح، واقعه و آيت الكرسي از جمله سوراي مشترك دو مكان بوده است. به نظر مي رسدغناي تزيينات اين دو مجموعه داراي اشتراكاتي بوده است اما غناي تزييني و كتيبه هاي قرآني مسجد گوهرشاد بيشتر از مصلي گوهرشاد هرات است. روش تحقيق اين نوشتار تحليلي و توصيفي و ابزار گردآوري اطلاعات كتابخانه اي و ميداني است.
اهداف مقاله:
۱- شناخت مضامين، مفاهيم و خطوط به كاررفته در دو مجموعه گوهرشاد مشهد و هرات.
۲- دستيابي به تفاوت ها و شباهت تزييني و مضموني خطوط دو مجموعه.