مقاله بررسي قدرت بازار و کارايي ناشي از تمرکز در بازار فروش گوشت قرمز استان فارس که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۸۸ در اقتصاد كشاورزي (اقتصاد و كشاورزي) از صفحه ۶۵ تا ۸۱ منتشر شده است.
نام: بررسي قدرت بازار و کارايي ناشي از تمرکز در بازار فروش گوشت قرمز استان فارس
این مقاله دارای ۱۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله قدرت بازار
مقاله کارايي هزينه
مقاله تمرکز
مقاله مدل NEIO
مقاله گوشت قرمز

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شيخ زين الدين آذر
جناب آقای / سرکار خانم: بخشوده محمد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اندازه گيري قدرت بازار و تعيين ساختار بازار محصولات مختلف، هميشه از مباحث بسيار مهم و اساسي در اقتصاد خرد بوده است زيرا وجود هر نوع ساختاري متفاوت، اعم از رقابتي و غير رقابتي مي تواند بر ميزان توليد و قيمت محصولات مختلف تاثير به سزايي داشته باشد. اين مطالعه براي تعيين ساختار بازار فروش محصول فرآوري شده با استفاده از روش سازمان صنعتي تجربي نو (NEIO)، اقدام به اندازه گيري قدرت بازار و کارايي هزينه واحدهاي کشتار دام استان فارس در اين بازار کرده است. داده هاي مورد استفاده در اين مقاله عبارت است از: قيمت لاشه گوسفند و گاو و گوساله در کشتارگاه، قيمت خرده فروشي گوشت گوسفند و گاو و گوساله، شاخص قيمت دست مزد، شاخص قيمت انرژي و شاخص حمل و نقل در بخش صنعت. بر اساس نتايج به دست آمده، صنعت کشتار دام در بازار فروش محصول فرآوري شده، از قدرت بازاري برخوردار بوده است (اثر قدرت بازار براي واحدهاي کشتار گوسفند و گاو و گوساله به ترتيب ۰٫۸۹۳ و ۰٫۷۵۱ مي باشد) و دلالت بر اين دارد که واحدهاي فرآوري موجود در اين صنعت مي توانند محصول نهايي را از طريق تباني با يک ديگر، با قيمت بالاتري به خرده فروش ها عرضه کنند. از اين رو، توصيه مي شود تمرکز در اين صنعت کاهش يابد.