سال انتشار: ۱۳۷۷

محل انتشار: سومین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمدسعید سیف – استادیار دانشکده مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

گسترش و توسعه سازه های دریایی سبب شده است که برای کار در مناطق عمیق از سکوهای شناور استفاده شود. سکوهای فوق معمولا از نوع نیمه مغروق (Semi-Submersible) بوده و لذا بدنه آن دارای فرم پیچیده و متشکل از المانهای متعدد است. بررسی تعادل این گونه سکوها به روش متداول تحلیل هیدرواستاتیک کشتی ها بسیار مشکل بوده و لذا روش انتگرالگیری فشار می توند بصورت موثری بکار برده شود.
در این مقاله ضمن معرفی روش فوق، نتایج عددی آن بررسی شده و مزایا و معایب آن در مقایسه با روش متداول بیان گردیده اند. همچنین محاسبات جهت یک سکوی شناور از نوع نیمه مغروق انجام گرفته است و نهایتا بر اساس نتایج حاصل از بررسیها و محاسبات انجام شده، پیشنهاداتی جهت کاربرد بیشتر این روش در محاسبات مربوط به سکوهای شناور و کشتی ها ارائه گردیده است.