سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

مازیار رستم نژاد –
علی مومنی –
نادر آل ابراهیم –

چکیده:

از نخستین دهه های قرن بیستم به دنبال مشاهده و ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته تحقیقات و برنامه علمی برای کنترل آلاینده های بسیار مضر را آغاز نمودند. جایگزینی سوخت های پاک در سوخت های متداول خودروها و مراکز صنعتی کمک شایانی در کاهش آلودگی هوا و متعاقبا صفه جویی اقتصادی، در زمینه های بهداشتی و غیر بهداشتی می نماید. استفاده از گاز طبیعی به صورت سوختی با آلودگی کم، نسبت به بنزین، آلودگی کم، نسبت به بنزین، گازوئیل و پروپان بصورت رو زافزون در سطوح دنیا در حال افزایش است. دلایل اصلی استفاده از این سوخت در بعضی از کشورها کاهش هزینه، کاهش آلودگی به همراه اطمینان از طولانی بودن مدت مصرف و تامین آن می باشد. آزمایشها نشان می دهد که میزان گوگردموجود در نفت گاز تولید داخل ایران به مراتب بیشتر از گوگرد موجود در نفت گاز سایر نقاط جهان است و به همین دلیل میزان آلایندگی خودروهای گازوئیل سوز به مراتب بالاتر است . البته در سالهای اخیر پالایشگاه های ایران سعی فراوان برای تولید نفت گاز با مقدار گوگرد در حد استانداردهای جهانی اقدام کرده اند و غالبا موفقیت آمیز نبوده است . خاصیت آرام سوزی بالای گاز اجازه می دهد که در موتورهای جرقه ای گاز سوز ، نسبت تراکم بالاتری در مقایسه با موتورهای بنزینی، بکار گرفته شده و راندمان بالاتری حاصل شود، در نتیجه کیفیت گاز روی آلودگی دود اگزوز و کارایی موتور موثر است. استاندارد ISO مربوط به مخازن فشار بالای ذخیره گاز طبیعی (۱۹۹۶) در مورد مقدار سولفید هیدروژن (H2S) ، سولفور ، دی اکسید کربن (CO2) و اکسیژن محدوده ای را مشخص کرده است که در این مقاله ذکر شده است.
در این مقاله به بررسی مواردی همچون اثر ترکیب گاز روی رفتار موتور که با دو مشخصه Wobbe index وعدد ستان بیان می شود، ترکیبات مختلف سوخت های فوق از جمله H2O , CO2 , H2S و ترکیبات هیدراته وسولفور به همراه مقایسه بین آنها و همچنین علل انتخاب گاز CNG و مقایسه آن با سوخت های قبلی از جمله گازوئیل ، ارائه نتیجه این تحقیقات (در زمینه منابع اجتماعی از لحاظ کاهش آلاینده ها و منافع زیست محیطی) در سطح کلان کشوری و علی الخصوص استان خراسان پرداخته شده است. در ادامه به بررسی کارایی و میزان آلودگی موتورهای با سیستم جرقه ای ، معرفی پارامترهای وابسته و اثر آنها بر میزان آلایندگی سوخت های گازی جایگزین و تاثیرات این گازها بر روی عملکرد موتور و محیط زیست می پردازیم. در همین رابطه در این مقاله به خواص شیمیایی و فرمول گازهای طبیعی و خواص احتراقی آنها پرداخته شده است و در نهایت به شناخت گازهای آلاینده موتور از جمله CO, HC, NOX, CO2اشاره شده است.