سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

آرش حقگو – شرکت توسعه نیروگاهی ایران – معاونت مهندسی و تحقیقات کنترل کیفیت باز سا
داوود قاسمی – شرکت توسعه نیروگاهی ایران – معاونت مهندسی و تحقیقات کنترل کیفیت باز سا

چکیده:

پره های توربین گازی بدلیل شرایط حاد کاری تحت تأثیر عوامل تخریب مختلفی نظیر خوردگی، اکسیداسیون، تردی، برخورد ذرات خارجی، خستگی، خزش و سایش قرار دارند . هر یک از این عوامل به تنهایی با ترکیبی از آنها باعث بروز صدمات و خساراتی به پره ها می گردند که باعث محدود شدن عمر کاری آنها، پایین آمدن راندمان توربین و در نهایت هزینه های سنگین تعمیرات دوره ای و جایگزینی قطعات می گردند رایج ترین اشکال خسارت در پرده های توربین گازی عبارتند از :
۱- خوردگی داغ ۲- سایش ۱ ۳- ساییدگی نوک پره ۲ ۴- تخریب ناشی ناشی از برخورد ذرات خارجی ۳ (FOD) 5 هم اکنون ظرفیت اسمی کل توربین های گازی کشور بالغ بر ۱۰۰۰۰ مگاوات است که بیش از ۲۲۰۰ مگاوات آن توسط توربینهای گازی GEF5 تأمین می گردد . با توجه به درصد بالای برق تولید توسط این توربینها و اهمیت پرده های
متحرک ردیف اول در آنها بحث بررسی صدمات وارده به این پره ها اهمیت می یابد . اگر چه شرایط کاری هر توربین بسته به نوع سوخت مصرفی، شرایط محیطی و نحوه بهره بداری متفاوت است – که این امر خود منجر به تغییر مکانیزمهای تخریب کننده قطعات می گردد – با این حال با بررسی تعداد زیادی از پره ها از نیروگاههای مختلف می توان مکانیزمهای تخریب غالب در این پره ها را شناسایی نمود و با توجه به این امر اقدامات اصلاحی لازمه را در جهت افزایش عمر مفید این قطعات – با توجه به هزینه بالای این قطعات – اتخاذ نمود