سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: هجدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

علی بهدشتی – گروه بررسیهای علمی شرکت ای – من سرو
حمید ابراهیم پور – گروه بررسیهای علمی شرکت ای – من سرو، شرکت سهامی برق منطقه ای تهران
سیامک کاظم زاده – دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
علیرضا الهامی امیری – دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

توربین های گازی جزء ماشین های تولید قدرتی هستند که با افزایش دمای هوای محیط افت توان پیدا می کنند . در صورت خنک کردن هوای ورودی به کمپرسور می توان درصد مهمی از این افت توان را بازیابی کرد . در سیکلهای ترکیبی، هر چند که در اثر خنک کردن هوای ورودی به کمپرسور، دمای ورودی به ) HRSG بویلر ) کاهش پیدا می کند، اما بدلیل ازدیاد دبی جرمی عبوری از مجموعه در اثر خنک کردن، میزان انرژی ورودی به بویلر افزایش پیدا می کند که این مساله باعث افزایش تولید قدرت در بخش سیکل بخار می شود . گرم کردن هوای ورودی به بویلر سیکلهای ترکیبی و رساندن آن به دمای قبل از استفاده کردن از سیستم فاگ، موجب تولید بیشتر بخار و در نتیجه تولید توان بیشتر خواهد شد . در این مقاله به مطالعه این مساله در نیروگاه سیکل ترکیبی قم پرداخته خواهد شد