سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین همایش سوخت جایگزین (CNG) و خودروهای گازسوز

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مهدی رشیدزاده – پژوهشگاه صنعت نفت، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور
کامران بخشی – پژوهشگاه صنعت نفت، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور

چکیده:

امروزه بیش از ۳۰% دی اکسید کربن تولید شده مربوط به مصرف سوختهای فسیلی در بخش حمل و نقل می باشد. حدود هفتاد درصد از این انتشارات بواسطه مصرف بنزین در اتومبیل های می باشد. مابقی آن مربوط به سایر فعالیتهای حمل و نقل شامل خودروهای گازوییلیهواپیماها است. اتومبیل ها و کامیونها علاوه بر تاثیر گذاشتن بر روی کیفیت هوا، باعث افزایش گازهای گلخانه ای شده و در مجموع بیش از ۸۰% از آلودگی هوای شهری را باعث می شوند. مجموعه عواملی از قبیل آلدگی هوا و سیاست مصرف انرژی منجر هب توسعه سوخت های جایگزین شده است. در حال حاضر بیش از ۸۰% ازنیا دنیا برای سوخت در قسمت حمل و نقل شامل حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوا و دریا – از طریق مشتقات نفت تامین میگردد. بنزین یکی از مشتقات نفت است که بصورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. هر کدام از سوختهای جایگزین نسبت به بنزین دارای یک سری مزایا و معایب می باشند. لکن در رابطه با CNG علی رغم داشتن برخی معایب مانند دمای احتراق بالا وانتشار متان در هوا، دارای مزایای بسیاری است. در این مقاله به بررسی اثرات زیست محیطی و اقتصادی ناشی از جایگزینی سوختهای جایگزین بویژه گاز طبیعی پرداخته شده است.