سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

مهیار عربانی – دانشیار گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گیلان
مینو نیک قلب پور – دانشجوی کارشناسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گیلان
مری صابر دل ساده – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گیلان
معصومه خدابخشی صیلانی – دانشجوی کارشناسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گیلان

چکیده:

خرابی روسازی های آسفالتی ناشی از مقاومت کم این روسازی ها در برابر بارهای وارده می باشد. خزش، مدول سفتی و عمر خستگی از پارامترهای مهم مقاومت روسازی های آسفالتی می باشد. پژوهشگران با افزودن خرده های لاستیک به روسازی های آسفالتی سبب افزایش پارامترهای مقاومتی آن شده اند، با این وجود این روسازی ها هنوز مقاومت کافی در برابر خرابی ها را از خود نشان نمی دهند.
در این پژوهش اثر استفاده از روغن آروماتیک به عنوان یک ماده افزودنی جدید بر روی پارامترهای مقاومتی آسفالت های لاستیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور چندین نمونه آسفالت لاستیکی با دانه بندی و درصد روغن های مختلف و بدون روغن آروماتیک ساخته شده و بر روی آها آزمایش های مدول سفتی، خستگی و خزش توسط دستگاه ناتینگهام (NAT) انجام گرفت. نتایج حاصل بیانگر تاثیر مثبت این ماده در افزایش پارامترهای مقاومتی آسفالت لاستیکی را نشان داده است.