سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: نهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مجتبی اسماعیلیان – کارشناسی ارشد ، مهندسی مکانیک، ساخت و تولید
علی مهرور – کارشناس ارشد، مهندسی مکانیک، ساخت و تولید
عبدالعلی مرآثی – استادیار مهندسی مکانیک، ساخت و تولید

چکیده:

تیتانیوم به دلیل شرایط مناسب از لحاظ نسبت استحکام به وزن بالا و قابلیت دمای کاری نسبتا بالا و مقاومت خزشی و خستگی خوب کاربرد بسیار زیادی در صنعت خصوصا صنایع هوایی پیدا کرده است. در کنار همه مزایای آلیاژهای تیتانیوم برخی موارد مانند ترد شدن در دمای بالا و هدایت حرارتی کم باعث شده در روشهای تولید مرسوم مشکلات در شکل دهی و ماشینکاری تیتانیوم وجود داشته باشد. از مشکلات موجود در ماشینکاری تخلیه‌الکتریکی میزان خوردگی ابزار بالا (TWR) ، پائین بودن نرخ براده برداری(MRR) و ناپایداری فرآیند ماشینکاری در مقایسه با سایر روشهای ماشینکاری پیشرفته و سنتی می‌باشد. در این مقاله به کمک روش طراحی آزمایشات سعی شده اثر پارامترهای اضافه کردن پودر(Powder)، زمان خاموشی پالس(TWR)، زمان روشنی پالس(Pulse On Time) و جریان (I) بر روی نتایج MRR,TWR و مورد بحث قرار گرفته. تا بهینه سازی در فرآیند صورت پذیرد.