سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

حمید صالحی – شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)- شاهین شهر، کارشناس ارشد مهندسی هوافضا
محمدعلی وزیری زنجانی – استادیار
بهزاد صادقی نژاد –

چکیده:

در این مقاله رفتار یک سازه شفاف دارای انحنای زیاد به هنگام برخورد پرنده، به روش اجزاء محدود مورد بررسی قرار گرفته است. برای اطمینان کامل از نتایج روش عددی از هر سه روش لاگرانژ، ALE و SPH برای مدل کردن رفتار پرنده استفاده شده است. چند نمونه متفاوت از شیشه شامل شیشه تک لایه و شیشه دوجداره مورد بررسی قرار گرفته تا نتایج مدل های مختلف با یکدیگر قابل مقایسه باشد. شیشه های منحنی که با دمیدن هوا ساخته م یشوند ضرورتا دارای ضخامت متغییر می باشند. به همین دلیل علاوه بر هندسه ایده آل، برای افزایش دقت، شیشه با ضخامت متغییر نیز مدل شده است. نتایج بدست آمده از مدل های مختلف در نهایت با یکدیگر و با نتایج تجربی مقایسه شده است. نتایج بدست آمده از هر سه روش تحلیل با شرایط ذکر شده در استاندارد FAR 25 (وزن پرنده ۱/۸۲kg و سرعت برخورد ۱۱۶m/s برای یک هواپیمای توربوپراپ) نشانگر شکست کامل شیشه های مورد نظر و عبور پرنده از آنها می باشد. این نتایج با نتایج بدست آمده از تست تجربی پرنده مقایسه شده و تطابق بین روش تجربی و عددی کاملا مشهود است. در ادامه هندسه جدیدی برای شیشه مورد نظر بصورت دوجداره تعریف شده است. نتایج بدست آمده برای هندسه جدید نشان می دهد که شیشه دوجداره نیز در برابر ضربه پرنده با شرایط استاندارد مقاوم نیست. علاوه بر بررسی اثر ضربه پرنده در شرایط استاندارد، با انجام تحلیل در سرعت های پایین تر سرعت آستانه شکست مد لهای مختلف نیز بدست آمده است.