سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

محمود عامری – دانشیار دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت
علیرضا خاوندی – دانشجوی دکتری راه و ترابری ، دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

خرابی های سازه ای که در روسازی ها به وقوع می پیوندند با بار محوری کامیون های عبوری ارتباط دارند. بنابراین تعیین محدوده های مجاز بارگذاری ضروری و مهم است. معمولا اندازه بارهای مجاز با توجه به ضخامت و جنس روسازی، شرایط جوی و … مشخص می شود. در این مقاله علاوه بر ارائه الگوریتمی جهت بررسی اثر بارهای سنگین بر سطح روسازی با توجه به تفاهم نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکیه مبنی بر تردد کامیونهای ۵ محوره و ۱۲ چرخ (۴۰ تنی) در سطح کشور با تمرکز بر روی مشخصات این نوع کامیونها، مدل های مکانیستیک و ریاضی برای ارزیابی اثر تردد آنها بر روسازی نیز ارائه میگردد.