سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

مسعود رحیمی – دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه
ارسلان پرواره – دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده:

این مقاله نتایج مطالعه اختلاط توسط جت در یک مخزن نیمه صنعتی را نشان می دهد . تانک در مقیاس ۵۰ / ۱ تانک سقف شناور ذخیره نفت خام پالایشگاه کرمانشاه می باشد . در این تحقیق،
مدلسازی توسط روش محاسبات دینامیکی سیال ) ) CFD انجام گرفته است . مدل RNG – k−ε به عنوان مدل اغتشاش برای پیش بینی الگوی جریان نا آرام داخل تانک اعمال شده است . برای این
منظور مخزن با حجم ۱۳۰ لیتر در نرم افزار ساخته شده و برای انجام محاسبات به ۶۱۰۰۰۰حجمکنترل تقسیم بندی شده است . مناطق نزدیک نازل و ساکشن به حجم های کنترلی کوچکتر تقسیم شده اند تا نتایج دقیق تری حاصل شود . هدف اصلی از این مطالعه، اثر موقعیت های مکانی مختلف بین نازل و ساکشن بر روی زمان اختلاط می باشد . نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد که با استفاده از یک جت افقی، در حالتی که نازل و ساکشن در مقابل یکدیگر قرار دارند، زمان اختلاط بالاترین مقدار را دارد . این مقدار با کاهش زاویه بین نازل و ساکشن به۱۳۵و ۹۰ درجه، کاهش یافته و کمترین زمان اختلاط در حالت زاویه ۹۰ درجه بین نازل و ساکشن اتفاق می افتد . نتایج مدلسازی توسط CFD نیز این مورد را پیش بینی می کند و علاوه بر آن الگوهای جریان پیش بینی شده توسط CFD ، علت این موضوع را کاملأ مشخص می کند .