سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نهمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

رامین صمدی – معاونت فنی شرکت قطارهای مسافری رجا- دفتر مهندسی و پژوهش- گروه مهندسی خ
محمدرضا فرزانگان – معاونت فنی شرکت قطارهای مسافری رجا- دفتر مهندسی و پژوهش- گروه مهندسی خ
محمد اسدیان – معاونت فنی شرکت قطارهای مسافری رجا- دفتر مهندسی و پژوهش- گروه مهندسی خ
مسعود خرمی – معاونت فنی شرکت قطارهای مسافری رجا- دفتر مهندسی و پژوهش- گروه مهندسی خ

چکیده:

ا ظهور قطارهای سریع السیر، سی ستمهای ترمز نیز به موازات افزایش سرعت ارتقاء یافته اند . در این بین ترمزهای اصطکاکی و بویژه نوع دیسکی آن از اهمیت چشمگیری برخوردارند . بمنظور صرفه جویی در هزینه های تعمیرات و نگهداری و نیز بهبود عملکرد سیستم ترمز ، جنس و طراحی لنت ها و دیسک ها بهینه شده اند. با استفاده از لنت های سینتر و ایزوبار سایش دیسک ها کمتر شده و عمر آنها افزایش می یابد. از طرفی استفاده از آلومینیوم و سرامیک در تولید دیسک ها بجای مواد آهنی، وزن تجهیزات ترمز را کاهش داده، بعلاوه مقاومت بالایی را در برابر سایش ایجاد و
قابلیت عملکرد سیستم را ارتقاء میدهد.