سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

نعیم آقاجانی دلاور – کارشناسی ارشد مهندسی صنایع،دانشگاه قزوین

چکیده:

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که پرداخت های جانبی از سوی تامین کنندگان به خریداران و بالعکس چگونه می تواند سبب تشویق مشارکت در برنامه هایی مانند VMI شود. لازمه اجرای VMI (مدیریت موجودی فروشنده) استفاده توام از اشتراک گذاری اطلاعات و یکپارچه سازی فرایند های متقابل بین تامین کنندگان و خریداران می باشد. استفاده از VMI بدلیل کاهش سطح موجودی و افزایش سرعت پاسخگویی به تقاضا ، سبب افزایش کارایی زنجیره تامین می شود.
ممکن است منافع حاصل از کاهش سطح موجودی پس از VMI به صورت یکنواخت بین تامین کنندگان و خریداران توزیع نشود و یک طرف از تمامی مزایا استفاده کند در صورتیکه طرف مقابل تنها متقبل هزینه های اضافی گردد. در این مقاله سعی می کنیم علاوه بر اینکه از سیستم ارتقا تامین کنندگان استفاده می کنیم ( برای مثال ؛ وام دادن به تامین کنندگان جهت خرید تجهیزات تخصصی و برگزاری دوره های آموزشی جهت بهبود سیستم مدیریت کیفیت و تخصص کارکنان) آنها را طوری تنظیم کنیم که منافع حاصل از اجرای VMI بطور مساوی بین تامین کنندگان و خریداران توزیع شود.