سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی آموزش الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

فرهاد سراجی – دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت معلم
محمد عطاران – عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم

چکیده:

هدف مقاله حاضر بررسی الگوهای طراحی آموزش مجازی و استخراج دلالت های آنها برای طراحی آموزش اثر بخش در محیط های یادگیری مجازی است. با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اغلب موسسات آموزشی به ویژه دانشگاه ها دوره هایی را به صورت مجازی راه اندازی کرده اند. لیکن برای طراحی آموزش این دوره ها هنوز الگوی معتبری وجود ندارد و طراحان براساس تجارب شخصی و آزمایش و خطا به این کار اقدام می کنند.این مقاله با تاکید بر نقش طراحی آموزش اثر بخش در محیط های یادگیری مجازی، ابتدا دو الگوی طراحی آموزش اثر بخش در محیط های یادگیری مجازی(الگوی اکتشافی طراحی آموزش مجازی بیک و شورنک(۲۰۰۴) و الگوی کاربردی طراحی یادگیری شبکه ای گودیر (۲۰۰۵) را مورد بررسی قرار می دهد و سپس با شناسایی عناصر مهم این دو الگو، دلالت های مهمی را طراحی آموزش مجازی ذکر می کند.) براساس این مقاله، شناخت قابلیت های یادگیری محیط مجازی و انتخاب رویکرد یادگیری متناسب با آن محیط دو عامل مهم و اثر گذار در طراحی محیط های یادگیری هستند که برشکل گیری عناصر برنامه و روابط بین آنها تاثیر می گذارند، تا نتایج یادگیری دلخواه و مورد انتظار برای یادگیرنده حاصل شود.