سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

علی مومنی – کارشناس ارشد شیمی ، کارشناس گروه تبدیل انرژی شرکت توسعه خودروکار
مازیار رستم نژاد – کارشناس مکانیک – کارشناس گروه تبدیل انرژی ، شرکت توسعه خودروکار
نادر آل ابراهیم – معاونت فنی مهندسی، شرکت توسعه خودروکار

چکیده:

روند صعودی مصرف فراورده های نفتی (گازوئیل و بنزین) خطری بزرگ برای صادرات نفتخام محسوب می گردد. هم اکنون بعلت پایین بودن تصفیه نفت خام در پالایشگاه های کشور مقدار زیادی از سوخت مصرفی کشور (گازوئیل و بنزین) نیز از خارج وارد می گردد. واردات فراورده های نفتی، در شرایط سخت اقتصادی، بار ارزی سنگینی را بر دوش دولت تحمیل می نماید، در ضمن آلودگی هوای شهرهای بزرگ ناشی از احتراق سوختهای فسیلی، خطرات زیست محیطی زیادی را به دنبال خواهد داشت. اتومبیل ها منبع اصلی آلودگی در شهرهای پر جمعیت جهان می باشند. بر اساس مطالعات انجام شده سهم خودروها در انتشار آلاینده ها در حدود ۷۰% می باشد و این سهم نیز عمدتا ناشی از سوخت های فسیلی است. بدیهی است که استفاده صحیح از گاز طبیعی بعنوان سوخت در خودروهای گاز سوز تا حدی این مشکلات را حل خواهد کرد. یکی از اجزاء مهم سیستم گاز سووز در خودروهای گاز سوز منبع ذخیره انرژی است که در این مقاله به معرفی انواع روشهای مختلف ذخیره سازی گاز طبیعی CNG , LNG , ANG پرداخته شده است.