سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: کنفرانس ملی خرما، چالشها و پتانسیلهای تولید و صادرات خرما در ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مجید دهمرده – عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زابل
مهدی دهمرده – عضو هیئت علمی دانشگاه زابل

چکیده:

خرما از محصولات کشاورزی ارزشمند ایران است که نه تنها در تغذیه بومیان مناطق خرما خیز نقش مؤثری دارد، بلکه در بازارهای جهانی نیز خریداران فراوانی را به خود اختصاص داده است. تولید خرما در ایران به قرنها پیش برمی‌گردد. در حال حاضر نیز بخشهای قابل توجهی از اراضی باغی کشور به پرورش این گیاه اختصاص دارد. این تحقیق در سال ۱۳۸۴ به منظور بررسی اهمیت بازاریابی خرما در ایران انجام گرفت. نتایج نشان داد که میزان تولید خرمای کشور حدود ۹۶۵ هزار تن بوده که ۰۸/۹۶ درصد آن از اراضی آبی حاصل شده است که در این میان سهم تولید اراضی دیم ۹۲/۳ درصد بوده است. بیشترین تولید خرمای کشور به استان کرمان با دارا بودن ۴۲ هزار هکتار نخل بارده و با داشتن ۲۷۰-۲۰۰ هزار تن تولید، تعلق دارد به طوریکه با ۵۸/۱۶ درصد سهم در تولید خرما در جایگاه نخست قرار گرفته است. پس از آن استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، منطقه جیرفت و کهنوج فارس، خوزستان و بوشهر به ترتیب با: ۶۸/۱۴، ۲۴/۱۴، ۲۲/۱۴، ۵۰/۱۳، ۱۰/۱۳ و ۷۵/۱۲ درصد سهم در تولید خرمای کشور در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. هفت استان مزبور جمعا ۰۶/۹۹ درصد خرمای کشور را تولید کرده‌اند. همچنین ارزش صادراتی خرمای ایران در فاصله سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ از رقم ۲۲۷۹۸ هزار دلار به ۱۸۷۴۱۹ هزار دلار افزایش داشته است که این مهم لزوم بازاریابی مناسب خرما در ایران را بیش از پیش آشکار می‌سازد.