سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

حجت قاسمی – استادیار و محقق، دانشگاه علم و صنعت ایران – پژوهشکده مهندسی جهاد کشاو
نورالدین قدیری معصوم – محقق، پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی

چکیده:

در موشکهای پیشرانه جامد، پس از شروع فرایند احتراق نمیتوان هیچگونه کنترلی بر نحوه عملکرد موتور داشت، این ویژگی یکی از معایب موشکهای پیشرانه جامد به شمار میرود. از این رو داشتن کنترل بر فرایند احتراق در موتورهای پیشرانه جامد، یکی از مباحث مطرح در حوزه موشکهای پیشرانه جامد میباشد و به کار گیری روشی برای کنترل فرایند احتراق در موتورهای پیشرانه جامد همیشه مدنظر بوده است. یکی از روشهایی که به وسیله آن میتوان بر فرایند احتراق کنترل پیدا کرد، استفاده از مواد ضد احتراق میباشد. در میان این مواد، آب به دلیل داشتن مزایای زیاد، بیشترین کاربرد را دارد. در این مقاله برخی از جنبههای تاثیر پاشش آب درون محفظه احتراق موتور پیشرانه جامد بررسی شده است. عوامل مهم در طراحی سیستمی برای کنترل نیروی پیشران، و یا سیستم خاموشی موتور، به صورت تجربی شناسایی شدهاند. این عوامل، فشار محفظه احتراق، اختلاف فشار میان محفظه احتراق و سیستم آبرسان، و ترکیب شیمیایی پیشرانه جامد هستند. همچنین تاثیر افزایش آب بر فرایند احتراق، به وسیله کدهای مربوطه بررسی شده است.