سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: همایش ملی مناسب سازی محیط شهری

تعداد صفحات: ۰

نویسنده(ها):

افسانه بها – کارشناس ادبیات فارسی

چکیده:

در تمامی کشورهای جهان، چه آنها که صاحب اصلی فرهنگ خودرو هستند ( مانند اروپا، امریکا و ژاپن) و چه انهایی که این فرهنگ را عاریت گرفته اند، وسایل حمل و نقل عمومی دارای تعریف و مشخصه های از پیش تعیین شده است. مترو، ترامرا، اتوبوس و تاکسی هر کدام وظایف خاصی دارند. سطح درآمد ملی نخست، فرهنگ آب و هوا و شرایط اقلیمی، نوع شهرسازی و حتی منطقه مورد نظر در یک شهر می تواند نوع وسیله حمل و نقل را تعیین کند. در حمل و نقل داخل شهری بیشترمساقفران دارای بار و توشه کم هستند وعملا از صندوق خودرو استفاده نیم شود. قسمت جلویی خودرو نیز که محل استقرار موتور است هیچ گونه نقشی در حمل مسافر ندارد. به این ترتیب ، در یک خودروی سواری برای حمل تعدادی مسافر عملا از دو قسمت زاید که جز اشغال فضای خیابان نقفش دیگری ندارد، استفاده شده است. با محاسبه ابعاد این قسمت ها برای یک خودروی پیکان و در نظر گرفتن تعداد تاکسی ها ومسافرکش ها می توان به میزازن قفضای اتلاف شده پی برد. نتیجه اینکه اگر خودرویی در ابعاد یک پیکان با فضایی برای سرنشین در حد یک مینی بوس، مصرف سوخت کمتر و آلودگی کمتر از یک خودروی سواری و سهولت بارگیری اسان وجود داشته باشد، می توان ا زآن به عنوان یک راه حل موثر سود جست . ورود خوردوهای «ون» (VAN) به سیستم حمل و نقل درون شهری از چند جهت باعث کاهش آلودگی هوا می شود. محاسبات نشان می دهد که مصرف این خودروها با یک سوم میزان خودروهایی است که قابلیت باربری دارند. از نظر علمی نیز ثابت شده است که سوخت گازوئیل در مقایسه با بنزین دارای آلودگی و مواد مضر خروجی کمتری است احداث شبکه قطار سبک شهری متوسط حرکت وسایل نقلیه در شبکه شهریانی درجه یک، شبکه بزرگراهیو کل شبکه را افزایش میدهد. ضمن اینکه چنین طرحی در کاهش کل زمان سفر در شبکه، میزان مصرف بنزین، میزان مصرف گازوئیل، میزان آلاینده مونواکسید کربن و نیتروژن تا حد چشمگیریموثر است. فناوری اطلاعات این امکان را فراهم می آورد که با تنظیم اصولی تعدادی زا مراحل حمل کالا از جمله مدیریت انبار، وصول تفاضا، پیگیری جریان حمل کالا و تشخیصو اداره صحیح ناوگان های حمل و نقل کارآیی این صفحه افزایش یابد.
بدیهی است برای بهره گیری از هر گونه فناوری در سیستم حمل و نقل شهری، افزون بر امکان سنجی به لحاظ بافت شهری و شکل هندسی خیابان ها و تقاطع ها، ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه شهری نیز باید در نظر گرفته شود.