سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

ندا آذرخش – دانشجوی MBA – گرایش استراتژی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر
امیر مرادی – دانشجوی MBA – گرایش استراتژی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده:

اساس نگرش مبتنی بر منابع (RBV) این است که مزیت رقابتی پایدار شرکت از دسترسی به منابع ارزشمند و منحصر به فرد، ناشی می شود. RBV در حال حاضر، با اینکه پدیده های زیادی را توضیح می دهد ولی برای توضیح استراتژی تکنولوژی مناسب نیست زرا در توضیح اینکه «چرا شرکتها واحدهای تکنولوژی فراملیتی دایر می کنند تا تکنولوژیهایی را فرا بگیرند که با ارزش و منحصر به فرد نیستند؟» ناتوان است.
در این مقاله، ما بیان می کنیم که قدرت تبیینی RBV می تواند با در بر گیری یک دیدگاه از پورتفوی منابع و تصدیق این موضوع که تقلید از بی همتایان نیز می تواند مانند پیگیری منابع منحصر به فرد و با ارزش یک استراتژی مناسب برای منابع باشد، به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد.