سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

غلامعلی بهزادی – استادیار مرکز آموزش عالی فنی سازی

چکیده:

امروزه ترک و شیار چرخ دو تا از نشانه‌های اصلی خرابی روسازی راه می‌باشند. در اکثر سیستم‌های طراحی روسازی راه تئوری الاستیک برای توصیف رفتار لایه‌های روسازی تحت اثر تکرار بار مورد استفاده قرار گرفته است، در صورتیکه رفتار واقعی مصالح روسازی یک رفتار الاستو – پلاستیک بوده و این رفتار سبب ایجاد تنش‌ها و کرنشهای دائمی در لایه‌های مختلف می‌گردد. در اکثر روشهای طراحی بخاطر سهولت در تحلیل از تنش و کرنش‌های دائمی صرف نظر می‌شود.هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر خواص پلاستیک مصالح روسازی و تنش‌های دائمی ناشی از آن در ترک راه می‌باشد. بدین منظور تنش‌های ایجاد شده در قسمت تحتانی لایه آسفالت در اثر بارگذاری با استفاده از متد‌های الاستیک، ویسکو الاستیک و الاستو پلاستیک برای چند مقطع روسازی محاسبه و با نتایج حاصل از آزمایش صحرایی ALF مقایسه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.مطالعه نشان داده است که در اثر تکرار بارگذاری ، تنش‌های دائمی در لایه آسفالت بخاطر خواص پلاستیک مصالحایجاد می‌شود. این تنش‌هاتأثیر بسزایی در پیش‌بینی عمر روسازی خواهد داشت. نتایج حاصل از آزمایشات صحرایی ALF نیز بیانگر صحت موضوع می‌باشد.