سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هشتمین سمینار ملی مهندسی سطح و عملیات حرارتی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

پدرام مهدی زاده تهران – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد، دانشگاه علم و صنعت ایران
مهدی شاهدی اصل – دانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشگاه علم و صنعت ایران
محمدرضا فروزانمهر – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

امروزه پوششهای فسفاته را به عنوان لایه زبرین برای رنگ کاری به کار می برند و از پوشش فسفات منگنز به عنوان عاملی برای تسهیل شرایط روانکاری و افزایش مقاومت به سایش سطح استفاده می شود. کاربرد پوششهای فسفاته بیشتر در زمینه فولادهاست ولی در قطعاتی نظیر سیلندر و پیستون موتورهای دیزلی مانند دیزل لکوموتیو تولیدی شرکت جنرال موتورز کانادا و همچنین سیلندر تولید شده توسط شرکت آلستوم فرانسه (که در راه آهن جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده فراوان دارند) از پوشش فسفات منگنز روی چدن خاکستری به منظور افزایش مقاومت به سایش و بهبود فرآیند روغنکاری در حین حرکت پیستون در لاینرلکوموتیو استفاده می شود. یکی از پارامترهای مؤثر در این رابطه زبری سطح می باشد. لذا هدف از این تحقیق بررسی تأثیر زمان و دمای خشک کردن نمونه با استفاده از ک وره بر روی زبری سطح بدست آمده می باد. بدین منظور ابتدا نمونه هایی از جنس چدن خکستری تهیه و پوشش فسفات منگنز بر نمونه ها تحت شرایط دمایی و زمانی خاص ایجاد گردیده و زبری سطح هر یک با استفاده از دستگاه زبری سنج اندازه گیری شده و مورد بررسی قرار می گیرد.