سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۲۹

نویسنده(ها):

رضا رادفر – عضو هیات علمی تمام وقت و مدیر گروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلا
عباس خمسه – فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی، واح

چکیده:

افزایش رقابت و انگیزه بقاء بسیاری از سازمان‌ها را برآن داشته که فعالیت‌های خود را بر تولیدات اساسی و توانمندی‌های محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوری‌های تکنولوژیک می‌باشد. انجام تحقیقات در سازمان‌ها با هدف حمایت از نوآوری صورت می‌گیرد و فعالیت‌های R&D باید فرصت‌های کسب‌وکار جدیدی خلق کرده و یا کسب‌وکار فعلی سازمان را متحول نماید. همچنین شدت یافتن رقابت موجب افزایش حمایت کشورها و سازمان‌ها از فعالیت‌های R&D شده است. پیچیدگی‌های تحقیقات مبتنی بر دانش، تکنولوژی و نوآوری و نیز پویایی کسب‌وکار و بازار، سازمان‌ها را مجبور کرده تا در حجم، مقیاس، موقعیت مکانی و جهت‌گیری فعالیت‌هایشان تجدیدنظر کنند.
امروزه R&D تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره‌وری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نیز دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمان‌ها موثر هستند، دارد. با ظهور پدیده جهانی شدن روش‌های کسب تکنولوژی نیز تغییر کرده و روش‌های جدیدی خلق گردیده که به کشورها و سازمان‌ها امکان دستیابی به تحقیقات در سطوح مختلف را می‌دهد.
در این مقاله سعی شده تا ضمن ارائه تعریفی از جهانی شدن و R&D، به بررسی تاثیرات جهانی شدن بر R&D شامل ظهور روش‌های جدید کسب تکنولوژی که منجر به دسترسی به تحقیقات دانشی و توسعه‌ای می‌گردد، بررسی شاخص‌های تاثیرپذیر از R&D، لزوم ممیزی R&D و نوآوری در سازمان‌ها، معرفی برخی از فاکتورهای مرتبط با R&D نظیر هزینه، بازار، تکنولوژی، مزیت رقابتی و چالش‌ها و فرصت‌های حاصل از فرآیند جهانی شدن بر فعالیت‌های R&D در کشورهای در حال توسعه، پرداخته شود.