سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: چهارمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

داریوش قربانزاده – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز
علی مهتاب روشن – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
رضا مسعودی – مدیر بخش بازرسی صنعتی گروه کارشناسان ایران

چکیده:

بکارگیری موتورهای CNG به جای بنزینی و گازوئیلی با نگاهی به منابع عظیم گاز در ایران از نظر اقتصاد ملی بسیار مهم می باشد. در این بین تکنولوژی قادر است ضعفهای این موتورها را اصلاح کرده و کاربری آنها را افزایش دهد. توربوشارژینگ ضعف افت توان آنها را در زیر بار جبران می کند. در واقع به کمک سیستم توربوشارژینگ در هر سیکل مقدار جرم هوای ورودی به سیلندر افزایش یافته و می توان سوخت بیشتری را در هر سیکل سوزاند و توان و گشتاور خروجی موتور را افزایش داد. البته کمپرسور دمای هوای عبوری از آن را افزایش می دهد و در نتیجه چگالی هوا کاهش خواهد یافت. کاهش چگالی، جرم هوای ورودی به موتور را کاهش داده و توان افت خواهد کرد. برای جلوگیری از این مسئله خنک کن میانی بین کمپرسور و مانیفولد ورودی قرار گرفته و دمای هوای عبوری از آن کاهش می دهد، بنابراین علاوه بر افزایش توان کاهش بار حرارتی موتور، آلودگی موتور هم کم خواهد شد. در این مقاله نتایج حاصل از مدلسازی عددی بکارگیری خنک کن میانی در موتورهای CNG توربوشارژ شده و تاثیرات آن بر روی توان گشتاور و مصرف سوخت ارائه شده است.