سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: کنفرانس ملی خرما، چالشها و پتانسیلهای تولید و صادرات خرما در ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

احمد مهربان – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و دانشجوی دکترای واحد کر
مجید رحیمی زاده – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد و دانشجوی دکترای واحد کرج
علی ملک ثابت – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری و دانشجوی دکترای واحد کرج
ساسان رضا دوست – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوی و دانشجوی دکترای واحد کرج

چکیده:

اهمیت اقتصادی غذایی و تجاری خرما مسئله نوینی نیست که از نظر پوشیده باشد و سالهاست که یکی از اقلام صادراتی ایران خرما است. همچنین حسب اعلام نظر فائو (f.a.o) ایران یکی از تولیدکنندگان برتر خرما می‌باشد. اما در این بین یکی از مشکلات محوری مملکت ما اشتغال است که خرما می‌توان مبنائی مناسب جهت افزایش اشتغال باشد. به ویژه آنکه کشت این محصول سطح گسترده‌ای از کشور را شامل می‌شود. در صنایع مختلف غذائی، صادراتی، فرآوری و تبدیلی، بسته‌بندی و کارتن‌سازی، تئوپان و صنایع دستی و… دخالت دارد که چنانچه تدابیر لازم و مناسبی در این موارد صورت گیرد می‌تواند منجر به اعتلای اشتغال گردد و سهم سزاواری از اشتغال را شامل شود.