سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

میراحمد امیرشاهی – عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء و عضو هیأت مدیره انجمن بازرگانی ایران
معصومه جنانی – کارشناسی ارشد بازرگانی، دانشگاه الزهرا

چکیده:

موفقیت هر کسب و کار در بازار پررقابت کنونی به عوامل متعددی بستگی دارد . بازارهای کالا و خدمات به شدت دگرگون و پیچیدهشده، نیازهای مشتریان تغییرکرده و انتظارات آن ها فزونی یافته است . به طوری که برای پابرجا ماندن در این عرصه باید بیش از پیش به عواملی که تصمیم خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار می دهند، توجه نمود . نتایج تحقیقات نشان می دهد که دوسوم تصمیم خرید کالاهای مصرفی دقیقا در محل خرید اتخاذ می گردد ( مرکز خدمات تجاری کانادا ، . ۲ (۲۰۰۴ یکی از عواملی که بر تصمیم خرید مشتریان تاثیر می گذارد، بازارپردازی ۳ می باشد . بازارپردازی مجموعه روش هایی است که به کمک آن ها کالاهای موجود در فروشگاه ها را به مشتریان نشان می دهند . لذا، شرکت ها می توانند با اجرای عوامل بازارپردازی، بر تصمیم خرید و ادراک مشتریان و در نتیجه بازگشت دوباره آن ها برای خرید محصولات شرکت ها و در نهایت ایجاد وفاداری در آن ها تاثیر گذارند . یافته های این تحقیق ضمن تاکید بر تاثیر معنی دار کلیه عوامل بازارپردازی بر تصمیم خرید مشتریان کالاهای مصرفی، موید آن است که تاثیر عامل » پاکیزگی قفسه « بیشتر از سایر عوامل بازارپردازی بوده است .