سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

محمود عامری – دانشیار دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت
حسن زیاری – استادگروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایر
محمدمهدی خبیری – دانشگاه ولی عصر رفسنجان

چکیده:

: هم اکنون درروشهای طرح ضخامت مانند روش مکانیستیک ، فرآیند طراحی بر اساس عکس العملهای سازه‌ای جسم راه صورت می‌گیرد، بنابراین دانستن شرایط و اثر درجه حرارت محیط نقش مهمی پیدا می‌کند. مقدار مقاومت لایه‌های روسازی به مدول الاستیسیته لایه‌های آسفالتی بستگی دارد، میزان مقاومت لایه‌های‌ آسفالتی در درجه حرارتهای زیاد، که تحت تاثیر بار وسایل نقلیه سنگین قرار می‌گیرد، کاهش می‌یابد و میزان گودافتادگی مسیر عبور چرخها افزایش می‌یابد. معیار خرابی روسازیهای انعطاف‌پذیر که در این تحقیق در نظر گرفته شده میزان کرنش تجمعی قائم نمونه‌های آسفالتی تحت بارگذاری تنش قائم است که به کمک تجهیزات دستگاه UIM-5 این مقادیر محاسبه شده‌اند و میزان مقاومت روسازیها در تحمل این نوع کرنش در درجه حرارتهای مختلف مقایسه شده‌اند.