سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: اولین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

سعید شبستری – شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو و کارخانه ریخته گری، شرکت ایران خودرو و
محمد جعفر رحمانی – شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو
امید لشگری – شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو
سعید سعیدی نیا – کارخانه ریخته گری، شرکت ایران خودرو

چکیده:

ساخت و تولید موتورهایی از جنس آلیاژهای آلومینیوم در کشورهای پیشرفته به سالهای قدیم و دهه ۱۹۶۰ باز می گردد. همچنین بر طبق آمار سال ۱۹۸۹ بیش از نود درصد سرسیلندر موتورها در اروپا از آلیاژهای آلومینیوم بوده و این روند فزاینده تاکنون با شتاب زیادی ادامه داشته است. آلیاژهای آلومینیوم به دلیل سبکی وزن باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش قابل ملاحظه ای در وزن اتوموبیل می گردند. انتقال حرارت بیشتر آلومینیوم نسبت به چدن موجب بهبود خنک کاری موتور می شود. استحکام مناسب، مقاومت به خوردگی بهتر آلومینیوم نسبت به چدن، ماشین کاری بهتر و خوش تراش بودن و صافی سطح مناسب بعداز ماشین کاری برخی از دلایل کاربرد سرسیلندر و بلوک سیلندر آلومینیومی می باشند. بطور کلی جهت رسیدن به خواص مکنیکی تضمین شده در تولید سرسیلندر آلومینیومی بایستی ریزساختار و فازهای تشکیل دهنده آلیاژ تحت کنترل دقیق قرار گیرند. این امر توسط عملیات متالورژیکی در طی آلیاژسازی، ریخته گری و انجماد تحقق می یابد. در پژوهش حاضر عملیات آالیاژ سازی مطابق با آنالیز شیمیایی AS5U3G استاندارد فرانسه در کوره شعله ای – بوته ای صورت گرفته و عملیات کیفی مذاب نطیر گاززدایی، ریزدانگی (Grain Refinement) و اصلاح بهسازی (Modification) فازهای سیلیسیم یوتکتیک بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا پس از طراحی مناسب سیستم راهگاهی و تغذیه گذاری سرسیلندر آلومینیومی پیکان ۱۶۰۰ نسبت به ریخته گری آن اقدام گردیده است. در این مقاله نتایج خواص مکانیکی حاصله نظیر استحکام کششی (U.T.S) ازدیاد طولی نسبی (є%) و سختی (HB) در دو حالت بهسازی شده و بهسازی نشده مورد مقایسه قرار می گیرد. همچنین تاثیر شرایط انجمادی در دو حالت ریخته گری در ماسه و ریخته گری در قالب فلزی بر خواص مکانیکی مورد بررسی قرار می گیرد. خواص مکانیکی حاصله و همچنین مقاطع میکروسکوپی از طریق متالوگرافی تجزیه و تحلیل می گردد.