سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: اولین همایش ملی عمران، معماری و توسعه پایدار
تعداد صفحات: ۱۰
نویسنده(ها):
علی شکور زیارتگاهی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دانشکده عمران گروه مدیریت یزد ایران

چکیده:
در پروژه سد رودبار لرستان که در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر الیگودرز واقع شده است در زمان اجرای لوله های پنستاک در محدوده شیب آرام، جاده دسترسی کارگاهی به قسمت های بدنه سد، سایت اداری و پشتیبانی و نیروگاه قطع خواهد شد که در زمان ساخت پل جهت جلوگیری از تداخل عوامل اجرایی جبهه های کاری و محدودیت های زمانی پروژه و جلوگیری از بوجود آمدن تاخیرات در فعالیت های کنسرسیوم تابان- CGGC، ابتداً میبایست بهتری گزینه پل از لحاظ مدت زمان اجراء و متناسب با امکانات وپرسنل کارگاه و کیفیت کار و هزینه که مورد تایید کارفرما نیز باشد انتخاب گردد. در نتیجه با توجه به بررسیهای انجام شده و درنظر گرفتن مهندسی ارزش پل خاکی – فولادی جهت احداث در محدوده شیب آرام انتخاب گردید که به صورت کلی مزایای پل (خاکی –فولادی) نسبت به پل بتنی موارد ذیل می باشد: -سرعت بالا و سهولت در نصب -کاهش زمان اجرای پروژه و آغاز سریعتر مرحله بهره برداری -مقاومت بالا نسبت به وزن کم -عدم فرو ریختن در هنگام زلزله -مقاومت بالا در برابر اثرات مخرب آتش ، یخ زدگی و خوردگی -کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در مقایسه با سازه های مشابه -حمل و نقل آسان به دلیل جایگیری مناسب ورقها در یکدیگر -قابلیت نصب در هر شرایط آب و هوایی -هزینه کم و صرفه اقتصادی -عدم نیاز به درز انبساط در پل های جادهای -نما و ظاهر زیبا -طراحی تطبیق پذیر با هر نوع تغییر احتمالی در پروژه میباشد