سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

امین عمید – استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه
سیده انوشه رستمکلایی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی، دانش

چکیده:

در محیط به شدت رقابتی امروز، زنجیره های تامین به گونه ای طراحی می شوند که با ماهیت محصولات و نیازهای مشتریان در تطابق باشند. هر محصول در یکی از مراحل معرفی، رشد، بلوغ و افول قرار می گیرد و متناسب با آن زنجیره تامینی که این محصول را به مشتری می رساند، از خصوصیات خاصی بهره می گیرد. در این مقاله ابتدا خصوصیات محصول در هر مرحله از چرخه حیات معرفی می‌شود. سپس تاثیر چرخه حیات محصول بر استراتژی‌های زنجیره تامین از دیدگاه برخی از محققین بیان می‌شود. در بخش انتهایی نیز با طبقه بندی خصوصیات زنجیره تامین در هر مرحله از چرخه حیات محصول، مهم‌ترین مواردی که کلیه محققین به اهمیت آن اذعان کرده‌اند، شناسایی می‌شود.